A kampányról 

A kampányról 

Hogy mit jelent számunkra a pillangó? A szabadságot. Ahogy a bábból kikelő lepke újjászületik, úgy szeretnénk mi is ledobni azokat a láthatatlan, mégis mindenhol jelenlévő béklyókat, amik a legfontosabb dologban gátolnak: abban, hogy önmagunk legyünk. 

Légy szabad!

Mi ennek a legnagyobb akadálya? A „shame culture”. Az, hogy manapság mindenért szégyellnünk kellhet magunkat. Bármit teszünk, vagy épp annak az ellenkezőjét, mindig akadhat valaki, akit zavarni fogunk. Azzal, amilyenek vagyunk, amit épp gondolunk, csinálunk vagy amin keresztülmegyünk. Megbélyegeznek minket. A shame culture következménye pedig, ahogy a nevében is benne van: a szégyen. Miért generálódik újra a megszégyenítés, miért válik normává? 

Tegyünk ez ellen! Ez az oldal ezért jött létre! Söpörjük le a szégyenérzetet a pillangó szárnyaival, és repüljünk szabadon! Milyen eszközeink vannak? Az egyik legfontosabb, hogy beszéljünk róla. Ne legyenek tabuk, a helyüket vegye át a párbeszéd. 


A szégyenítés és ítélkezés oka sok esetben a tájékozatlanság, ezért mi a saját eszközünkkel harcolunk: a tudásmegosztással. Ezen az oldalon sok mindent megtudhatsz arról, amihez mi értünk: a női intim egészségről.  

AI videó 

A kampányról 

Mi ez a furcsa, vibráló tánc? AI videó egy Canesten reklámban? Miért pont így? A válasz egyszerű: a mesterséges intelligencia bevállalja a szégyent. Ellenben a társadalmi megbélyegzés, a negatív asszociációk, és az intim területek fertőzésének kényes témája miatt szinte lehetetlen olyan táncosokat, színészeket találni, akik az arcukat, testüket adnák egy „hüvelygomba” reklámhoz. Még ha maga reklám témája pont ez ellen szól is: vállaljuk fel, merjünk beszélni róla. Ezért modern AI videóalkotó technológiák segítségével életre keltettük a legviszketőbb tabutémákat.

Egy olyan világban, ahol már virtuális karaktereknek mondjuk el inkább a legféltettebb titkainkat, a ChatGPT-től vagy a Google-től kérdezzük meg, vajon mitől van, ha viszket és éget, vagy épp névtelen fórumokon keressük a választ arra, hogy MI A BAJ VELEM, azzal kell szembesülnünk, hogy rengeteget szégyenkezünk a semmiért. Pedig nem csak a technológiának, a társadalomnak is fejlődnie kell.

Mert 2024-ben még szégyen egy férfinak sírni, vagy rózsaszín v-nyakú pólót hordani és tönkreteszi a napunkat, ha pisztolytáskásra izzadunk be nyáron a buszon és bámuljuk, ahogy undorodva néznek minket a szemben lévő ülésről.
A szabadság pillangói videoklip pont erről szól. Lesöpörni vállainkról a megbélyegzést, a tabuk terhét - hogy aztán kitárjuk a szárnyunkat és azt mondjuk: EZ VAGYOK ÉN. Reméljük, jövőre már nem kell AI ennek a reklámnak a leforgatásához, mert nem számít majd cikinek, ha valaki egy intim fertőzésről szóló reklámban szerepel.

Szégyen erről beszélni? Nem hisszük. Az a szégyen, ha valaki még mindig nem érti, hogy ezek a dolgok bárkivel megtörténhetnek, és ettől nem lesz rosszabb ember.
 

Nagy szégyenkutatás 

A kampányról 

Avagy mitől szégyenkezünk még mindig 2024-ben?

Ahhoz, hogy végre pillangóként szabadon szállhassunk, meg kell tudnunk, hogy mit gondolunk a szégyenről, és mit tartunk szégyellnivalónak. Hiszen ez az első lépés a változás felé. Ezért elvégeztünk egy kutatást a szégyenről. A cél a szégyen társadalmi meghatározóinak és specifikus magyar szégyentípusoknak a felmérése volt. Nézzük tehát, hogyan és miért szégyenkezik a magyar ember 2024-ben?

Kiket kérdeztünk? A 18-64 éves gazdaságilag aktív korosztály tagjait.  A mintanagyság 500 fő, mely nem, életkor, iskolai végzettség és lakóhely alapján reprezentálja a magyar lakosságot.

Mit, hogyan, miért szégyellünk?

A felmérés során a megkérdezetteteket arra kértük, hogy soroljanak fel saját megfogalmazásukban olyan tulajdonságokat vagy cselekedeteket, amelyeket szerintük ma cikinek, szégyellnivalónak tartanak az emberek. Tehát arról kapunk ezáltal képet, hogy mit gondolnak a megkérdezettek, szerintük mit kell szégyellniük?

Milyen viselkedésről, vagy épp tulajdonságokról gondolták azt a kutatásban résztvevők, hogy szerintük a világ elítéli azt? Milyen vélt elvárásrendszer él tehát a fejükben? Nézzük!

Pillangó tetoválás

Összességében a válaszok alapján az illetlen viselkedés, kulturális hiányosságok, morális jellemhibák kerültek fel a szégyenlistára. Érdekesség, hogy megjelent a becsületesség, tanultság, erkölcsösség is felmérésben. Ez azt jelenti, hogy a megkérdezettek egy része tehát azt gondolja, hogy ezeket az egyébként pozitív tulajdonságokat ma már elítéli a társadalom.

A külsővel kapcsolatban az ápoltság hiánya, a túl feltűnő öltözködés, és a társadalom által elvárttól eltérő testalkat számít elítélendőnek- és okoz szorongást- a megkérdezettek szerint. Míg a szexualitás kérdéskörén belül a(z átlagtól eltérő) nemi orientáció, a válás és a szexuális szabadosság került fel a „szégyentérképre”. Gazdasági státusz vonatkozásában a szegénységet, munkanélküliséget és bizonyos foglalkozásokat tartanak a társadalom által lenézetteknek a megkérdezettek. Az egészség kérdésénél pedig a nemi betegségek, pszichés problémák és fogyatékosságok tűnnek szégyellnivalónak.

Ha senki nem tartja cikinek, akkor nem ciki?

A kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezettek nagyrésze szerint, habár a szexuális orientáció mentén történő ítélkezés jelen van a szégyenkultúránkban, ennek nem kellene így lennie. Ugyanígy a body shaming tilalma is erősen megjelenik a válaszokban. Tehát ezek azok a dolgok, melyekről még mindig azt gondoljuk, hogy a társadalom szemében szégyellnivalóak. Eközben a válaszok alapján látszik: ez nem így van, hiszen a legtöbben már azt ítélik el, aki ítélkezik. Ez jó hír, nem?

Vajon mi/ki befolyásol minket a szégyennel kapcsolatos gondolkodásunkban? A válaszokból az derült ki, hogy az egyik meghatározó elem, hogy mit hozunk otthonról, milyenek a családi mintáink. A személyközi kapcsolatoknak, a családi körből kilépve is fontos befolyása van: a barátoknak, a kortárs csoportoknak. De erőteljes hatása van annak is, hogy mit közvetít a média, főleg a közösségi média szereplői. Mindhárom tényező 30% körüli, azaz kb. egyharmados arányt kapott.

A szégyenrangsor

Sokak számára tanulságos lehet, hogy a megkérdezett 500 ember miért érzett már valaha szégyent élete során? A legtöbben a testalkatuk, testsúlyuk miatt szégyenkeztek már, ahogy a diagramon is láthatjátok.

A következő a sorban egy családtag vagy barát viselkedése, mely nagy számban adott okot a szégyenkezésre és a szorongásra a megkérdezetteknél. De elől vannak az anyagi problémák, a meggondolatlan kijelentések, vagy az iskolai, munkahelyi rossz eredmények is. A gombás betegség, és ehhez hasonló szégyentípus előfordulási aránya a középmezőny alsó harmadában foglal helyet. Ez azt jelenti, hogy nem tartozik a legnagyobb szorongásaink közé, ahogy láttuk, más dolgok miatt többen és többet szégyenkeznek. Az eredményekből az is könnyen kiolvasható, hogy olyan szégyentípusok kerülnek előtérbe, melyek könnyen láthatóak és beazonosíthatóak, kevésbé rejthetőek el.

Image

1. ábra: A megkérdezettek eddigi életükben milyen dolgok miatt éreztek már szégyent? (a zárt kérdésre az adott válaszok %-os arányai)

Témánál vagyunk: Mi a helyzet a gombás fertőzéssel

Lényegében három-négy olyan toposz él a közvéleményben, amelyek a kérdezettek szerint meghatározóak lehetnek a fertőzés kialakulásában. Ilyen a rossz higiénia, a sok szexuális partner, illetve a közösségi tisztálkodó helyek (toalett, fürdő) használata. Ha meg kellene személyesíteni, hogy milyen egy gombás fertőzéssel rendelkező ember, akkor legtöbben egy ápolatlan, rossz higiéniájú embert látnak lelki szemeik előtt, aki egyben egy fertőzési gócpont is. A megkérdezettek 20%-a van azon a véleményen, hogy egyértelműen ciki, ha valakinek gombás eredetű intimfertőzése van. Összességében minden második ember gondolja azt, hogy ha nem is teljes mértékben, de azért valamennyire ciki ez.

Összességében sok tanulságos dolgot láthattunk, kiütköznek szégyeneink, szorongásaink, de az is, hogy bizonyos dolgokban már egyre nyitottabbak a magyarok. Talán nincs is olyan messze a célunk, hogy 2024-ben ne kelljen szégyellni egy véletlen izzadtságfoltot, vagy rózsaszín pólót. Tudjátok, a szabadon szálló pillangó…

A gombás fertőzésekkel kapcsolatban is egyre tájékozottabbak az emberek, de azért még vannak dolgok, melyeket helyre kell tenni, hiszen még mindig élnek olyan toposzok, melyek uralják a köztudatot.  Szerencsére itt vagyunk mi, hogy ledöntsük a tabukat, a félreértések, rossz berögződések tisztázásával. Mivel? Tudással! 

Kövessetek minket továbbra is, hiszen jópár izgalmas dologgal jelentkezünk még!

 

CH-20240410-83