Premenstruációs szindróma (PMS)

Noha sokan csak viccelődnek rajta vagy nem tulajdonítanak neki jelentőséget, a premenstruációs szindróma (PMS) orvosilag elismerten létező tünetegyüttes, amely egy sor, a havi menstruációs ciklussal összefüggő fizikai, érzelmi és viselkedésbeli tünetet foglal magában. Ezek a tüszőrepedés után, a menstruáció előtt alakulnak ki a szervezetben zajló hormonális változások hatására. A PMS rendkívül gyakori jelenség – négyből három nőt érint. A premenstruációs szindróma tünetei a menstruáció előtt egy-két héttel jelentkeznek, és a menstruáció kezdete után néhány nappal szűnnek meg. 1

A PMS-nek több mint száz különböző tünete ismert. A leggyakoribb érzelmi és viselkedésbeli tünetek közé az ingerlékenység, a szorongás, a depresszió, a magas cukortartalmú élelmiszerek iránti sóvárgás és az alvási problémák tartoznak, míg a fizikai tünetek rendszerint puffadás, túlérzékenység, mellfájdalom és pattanások vagy akné formájában jelentkeznek. A PMS mindenkinél másként nyilvánul meg, emellett az egyes tünetek életszakaszonként is eltérő intenzitással léphetnek fel. Az is előfordulhat, hogy serdülőkorba, illetve harmincas vagy negyvenes éveinkbe lépve a PMS több tünetét észleljük, mint életünk más időszakaiban. 1

A PMS megelőzése és kezelése

Noha a PMS nem mindig előzhető meg teljesen, számos módszer létezik a tünetek kezelésére és enyhítésére.

Életmódunk egyes elemei például hozzájárulhatnak a PMS bizonyos tüneteinek kialakulásához. A testsúly, a testmozgás mennyisége, a dohányzási és alkoholfogyasztási szokások, valamint az étrend mind befolyásolhatják a PMS kockázatát és a tünetek súlyosságát.

Ha a PMS a mindennapjainkra is kihatással van, a tünetek kezelésére szolgáló készítményekkel, illetve teendőkkel kapcsolatos tanácsért célszerű orvoshoz fordulni.

A stressz és az alvás

A menstruáció előtti időszakban a szervezetünkben zajló hormonális változások hatására hajlamosabbak lehetünk a stresszre és a depresszióra. Vállaljunk kevesebbet és kérjünk segítséget, ha úgy érezzük, nehezebben birkózunk meg feladatainkkal. Az elegendő alvás, a rendszeres testmozgás és a megfelelő étrend segíthet a stressz csökkentésében és a kiegyensúlyozott hangulat megőrzésében.

A ciklus e szakaszában bekövetkező hormonális változások az alvási mintázatot is befolyásolhatják. Célszerű az alkoholbevitelt is korlátozni, mivel az megzavarja az alvás normál folyamatát, és rontja az alvás minőségét. A rendszeres testmozgás segít az elalvásban, stresszcsökkentő hatású, és a hangulat javításáért felelős endorfinokat szabadít fel.

Mikor érdemes orvoshoz fordulni?

Ha a PMS életmódbeli változtatásokkal nem kezelhető, illetve a tünetek egészségünkre és a mindennapi életünkre is kihatnak, kérjük ki orvosunk tanácsát.

1. PubMed Health PMS: Áttekintés

Menstruáció és hüvelygomba

Tetejére